Futurs Emprenedors Rurals (en  endavant FER.CAT) “Ensenyant a emprendre a les escoles rurals” és un projecte de cooperació multilingüe (català, castellà, aranès, estonià i anglès) que fomenta les vocacions emprenedores entre l’alumnat cicle superior d’educació primària posant en valor les oportunitats del seu territori.

FER.CAT neix amb l'objectiu estratègic de despertar el talent emprenedor treballant la creativitat i la capacitat d'innovar; fomentant l’autoconfiança, el pensament crític i la capacitat per resoldre problemes concrets, i facilitant que aprenguin a cercar oportunitats i aprofitar els recursos. Alhora posa a disposició del professorat materials didàctics i metodologia que motivin l'aplicació transversal de la competència bàsica: aprendre a emprendre.Aquest curs escolar 2017-2018 hi han participat un total de 28 escoles arreu de Catalunya, entre les que es troben l’escola de Ponts, l’escola Salvador Espriu de Vallfogona de Balaguer i l’escola Els Planells d’Artesa de Segre de la Noguera, que aquests dies estan presentant els seus projectes d’emprenedoria i rebent el diplomes de participació.

20180604 094741 20180604 124005

Un dels puntals del projecte són els tutors i tutores de cicle superior que impulsen el projecte en cada un dels centres educatius, per això dels del Grup d’Acció Local es treballa molt en la formació, el suport i el seguiment a la seva tasca durant tot el curs. Concretament al CRP de la Noguera s’ha dut a terme un grup de treball amb aquestes 3 escoles de la Noguera i 2 escoles del Segrià, l’escola Arrels dels Alamús i l’escola Mestral de Vilanova de la Barca, que s’ha finalitzat aquest dimarts 12 de juny on s’ha compartit experiències, s’han agilitzat els intercanvis, en definitiva s’han trobat solucions.Per tal de donar oportunitat a totes les escoles de participar en el projecte FER.CAT, el Grup d’Acció Local Noguera Segrià Nord, juntament amb els Centres de Recursos Pedagògics difonen el projecte en trobades dirigides als tutors de cinquè i sisè de primària i als directors d’escola, on s’explica els resultats de les escoles participants, i es presenten els materials i la metodologia del FER.Cat, totalment adaptables a les necessitats de l’aula.

Els materials dels alumnes es divideixen en dos blocs. En el primer bloc, “Quina bona idea”, es presenta l’abella Fer com a fil conductor, es treballa la història d’invents i inventors, i al final l’alumnat entrevista un empresari o empresària de la població, i desenvolupa l’intercanvi per a donar a conèixer el seu territori a una altra escola en català o anglès. El segon bloc, “Els reptes de Fer”, es basa en els reptes que ha de superar l’abella Fer per millorar la gestió del rusc i fer-lo viable. L’alumnat inventa sense cap límit creatiu un producte o servei, factible o no amb la tecnologia actual, elabora el seu pla d’empresa i presenta la seva idea en un segon intercanvi, també en català o anglès.Actualment s’està treballant per portar a les aules la història d’invents i empresaris dels nostres territoris, empreses que han contribuït a millorar la nostra qualitat de vida, a tenir cura del medi ambient, i sobretot a la generació d’oportunitats en territoris rurals, molt similar com fan ens alumnes al finalitzar el projecte.

El projecte FER està coordinat pel Consorci GAL Noguera - Segrià Nord i hi participen tots els territoris rurals catalans i un GAL d’Estònia. Està inclòs en el projecte de cooperació entre Grups d’Acció Local de Catalunya Territori de Talent i finançat per fons FEADER i pel Departament d’Agricultura.