El passat 4 d’abril de 2018, el Consorci Grup d’Acció Local Noguera Segrià Nord va participar, juntament amb d’altres grups d’acció local, al “Evento Leader 2018: Els Grups d’Acció Local com a motors de canvi” que va tenir lloc a Cuenca i en el marc del qual el GAL va presentar el projecte Futurs Emprenedors Rurals (FER).
Els objectius d’aquesta jornada van ser analitzar el funcionament del Leader en l’actual període 2014-2020, recollir reflexions dels GAL sobre la PAC post 2020, analitzar el funcionament de la Cooperació Leader interterritorial i transnacional, donar a conèixer als GAL la “Estratègia de Modernització i Diversificació Rural”, difondre informació sobre les activitats relacionades amb els “Territoris Rurals Intel·ligents” i recollir els principals elements de debat sobre el paper dels GAL en la lluita contra el despoblament.

cuenca ferEl Consorci Grup d’Acció Local Noguera Segrià Nord hi va presentar el projecte Futurs Emprenedors Rurals (FER), un projecte de cooperació multilingüe (català, aranès, espanyol, estonià i anglès) que té l’objectiu de fomentar l’esperit emprenedor entre l’alumnat de 5è curs d’Educació Primària de les escoles ubicades en territoris rurals i enfortir les relacions entre nens, emprenedors i territori. El curs 2016-2017 es va implementar el programa en 16 escoles rurals i hi van participar 196 alumnes. Les xifres han augmentat el curs 2017-2018 ja que el programa s’ha implementat a 28 escoles rurals, i hi han participat un total de 385 alumnes.

Aquest projecte és l’únic projecte transnacional a tot l’estat espanyol, i un dels 21 projectes transnacionals que es desenvolupen a tota Europa entre Grups d’Acció Local.

A través d’aquest projecte professors i escolars d’Estònia i Catalunya mantenen intercanvis virtuals: en el primer donen a conèixer els seus territoris i les oportunitats que hi veuen i en el segon expliquen les iniciatives empresarials que han desenvolupat durant el curs escolar amb l’aplicació del projecte FER a l’aula, sense cap límit creatiu ja que pot ser que encara no s’hagi inventat la tecnologia per tal de desenvolupar el  producte o servei pensat pels alumnes.

Els reptes d’enguany són donar a conèixer als nens i nenes històries singulars dels territoris rurals i fer una ampliació dels materials didàctics amb materials interactius.